Postnord gjorde det IGEN! Eller rättare sagt: gjorde det INTE. Nu heller.

Vi har noggrant undvikit Postnord efter tidigare erfarenheter, senast när man lyckades dumpa alla leveranser till flera områden hos fel ombud som när vi äntligen lyckats hitta dit hade skickat tillbaks alltihop. Chauffören kanske tvärtröttnade på jobbet? Förståeligt, i så fall.

Nu online-handlade vi på Ikea och ville få hemleverans, trots att det inte var något jättepaket. När jag såg att Ikea anlitar Postnord för hemleveranser tvekade jag automatiskt, men tänkte sen att de måste väl ha bättrat sig efter den massiva kritiken. Nu ska jag inte vara sån – utan ge dem en chans!

Det var dumt, mycket dumt. Här är hela historien:

Fortsätt läsa ”Postnord gjorde det IGEN! Eller rättare sagt: gjorde det INTE. Nu heller.”

Så var det att få HJÄRNAN plåtad!

Jag skriver för närvarande oftast i StockholmsMix , där jag gör slumpvisa nedslag i Stockholms historia. Men nu har jag gått igenom diverse hälsokoller – senast alltså hjärnröntgen – (eller rättare sagt MRI = undersökning med magnetkamera) och sånt samlar jag ju gärna här i mitt ”externminne”.

Det är inte så dramatiskt som det låter (hoppas jag!), utan gäller min gamla migrän – om det nu är det… 😨 Det började för ett antal decennier sedan på jobbet när plötsligt en del av texten jag läste försvann. När jag istället svarade i telefonen började jag efter en stund tappa ord.

Fortsätt läsa ”Så var det att få HJÄRNAN plåtad!”

När man får mystiska utslag…

En dag var min ena knoge röd och svullen, och när jag tittade närmare gick det en rad av röda fläckar från knogen och ända upp till armbågen. Men de verkade vara på väg att blekna, så jag tänkte inte mer på det. Förrän det började ill-klia, svullna och bli knallrött. Men sen bleknade det.

Så där höll det på – varje gång det lugnade ner sig trodde optimistiska jag NU! har det gått över. Men inte, det återkom, allt rödare och kliigare spred det sig ut på händer och fingrar. På bilden är det inte särskilt rött och svullet, men man ser hur märkena ligger i en tydlig rad. Sen tillkom en parallell rad på den armen, och en på den andra. Samt en liten filial på benet… . För att kunna sova för allt kliandet fick jag gå till sängs med en kylklamp från frysen att lägga armen på.

Fortsätt läsa ”När man får mystiska utslag…”

Efterhelgs-tankar: Borde man ha ångest över att inte ha (jul)ångest?

I juletider kan jag känna mig mer ”eljest” än vanligt. Kanske är det bara jag, men jag tycker att vi just i år översköljts av ovanligt många amerikanska julfilmer med bländvit papperssnö och dito leenden, i landet där alla är glada och rena och ingen nånsin svär. Och så kontrasten: massor av personliga berättelser om den fruktansvärda julstressen – och ännu flera tips för att minska den.

Det kallas till och med ”ångest”, ett ord jag är mycket sparsam med att använda, eftersom jag sett riktig ångest på nära håll.

Jag känner inte igen något av det.

Fortsätt läsa ”Efterhelgs-tankar: Borde man ha ångest över att inte ha (jul)ångest?”

Om människans oemotståndliga(?) längtan att TRO, även mot bättre vetande

Minns ni Pizzagate?
Det var en av de konspirationsteorier som började spridas under presidentvalskampanjen i USA 2016. Enligt den hade läckta email från Hillary Clintons kampanjchef innehållit kodade meddelanden om barnsexhandel, och pizzarestaurangen Comet Ping Pong i Washington D.C pekades ut som en mötesplats för pedofiler.

Restaurangägaren hade skänkt kampanjpengar till Demokratiska partiet och nu påstods att en pedofilring (av demokrater, förstås!) höll bortrövade barn fångna i restaurangkällaren för att missbruka (kanske även mörda och äta upp) dem.

Fortsätt läsa ”Om människans oemotståndliga(?) längtan att TRO, även mot bättre vetande”

Pärsen över! Varning för skitsnack. 💩

Den här gången var det inte lika trevligt som vanligt att vara på landet. Först blev vi utan avlopp, därefter insnöade. Men det var först därefter som det blev riktigt illa. Dock har vi överlevt och lyckats ta oss hem igen.

Planen var att min man skulle vara behjäplig med att exempelvis undvika el- och fiberkablar när grävningen på vår tomt drog igång för det kommunala vattnet och avloppet, som nu är på G efter en skakig början som jag berättat om tidigare. Jag följde mest med som sällskap, och på vägen hämtade vi de nya mattorna jag beställt, men bestämde oss för att vänta med att lägga ut tills grävningen var avslutad. Det var klokt. Nästa gång vi kommer ner är det sanering som gäller, både inne och ute.

Fortsätt läsa ”Pärsen över! Varning för skitsnack. 💩”

Varför lockas så många av ”starka” ledare med enkla lösningar?

Exempel: Trump och Putin. Putin blev visserligen inte vald i fria val, men satt ändå trygg – så länge han var stark och byggde upp Rysslands anseende och armé. Trodde man.

I Sverige före valet lät det så här:

Nu får vi ordning på Sverige!

Det gäller att få något gjort!

Krossa den grova brottsligheten!

Vi står redo att skapa en ny och handlingskraftig regering!

Med dessa budskap vann man valet.

Efter valet säger den tuffaste brottsbekämparen:

Många tror att vi omedelbart ska kunna minska brottsligheten, men det kommer att ta många år för att driva i en viss riktning.

Fortsätt läsa ”Varför lockas så många av ”starka” ledare med enkla lösningar?”

Goda råd till tonåringar – modell 1948 (och 1957)

I dessa dagar kan man verkligen behöva lite flykt till en annan verklighet. Möjligen mer än vanligt snöar jag in på att läsa gamla tidningar, dyka ner i nåt av det jag blir nyfiken på, läsa/lära mer och ibland skriva om det. Fast sällan här, det blir mest en StockholmsMix-blandning. Eller vad tycks om de senaste: Nazisternas skola i Stockholm: Hur kom det sig att den fanns? Några elever berättar om hur var det att gå där. Och så hembiträdenas historia, och kapten Rollas dramatiska sista luftfärd 1890 – med moderna inslag av både ond bråd död och fake news.

Nu hittade jag etikettsregler till tonårsflickor i ”Vårt hem” nr 11 1948. Och minns plötsligt Kerstin Thorvalls ”Boken till dig” och ”Tonårsboken” från 50-talet, båda givetvis bara riktade till flickor, killarna var liksom som dom var.

Fortsätt läsa ”Goda råd till tonåringar – modell 1948 (och 1957)”

Äntligen är årets makabra ”valkamp” över!

Eftersom jag inte känner till något bättre alternativ vill jag behålla demokratin, och då måste jag rösta. I år MOT Sverigedemokraterna, eftersom jag ser allt tydligare paralleller med 30-talets Tyskland, när konservativa politiker trodde sig kunna utnyttja Hitler för att behålla makten. Trots terror och aggressiv propaganda fick han aldrig mer än 44% av rösterna. Men efter ett halvår med honom som rikskansler behövde han inte bekymra sig över valsiffror, för då förbjöds alla andra partier och all politisk aktivitet utom nazismen.

Hur det gick sen vet vi. Väl? På fyrtiotalet fick vår familj nya vänner, direkt från koncentrationslägren till trygga Sverige. En av dem blev min moster.

Fortsätt läsa ”Äntligen är årets makabra ”valkamp” över!”

Bullshitspaning: Syna skitsnacket!

I Magasinet Filter ger professor Martin Rosvall en grundkurs i hur man känner igen och avfärdar struntprat. (Bullshit som vi säger på ”svenska”). Sammanfattningsvis:

Av allt man kan lära sig är det absolut viktigaste
att kunna avgöra om en person snackar skit eller inte.

Rosvall är professor i teoretisk fysik och föreståndare för Umeå universitets tvärvetenskapliga forskningscentrum Icelab. Han hämtar mycket material ur boken Calling Bullshit: The Art of Skepticism in a Data-Driven World, skriven av hans gamla mentor och parhäst Carl Bergstrom ihop med datavetaren Jevin West.

Fortsätt läsa ”Bullshitspaning: Syna skitsnacket!”