Orättvisa tankar kring tillgjorda låtsaskompisar

Det är drygt tio år sen jag första gången irriterade mig över låtsaskompisar på nätet och jämförde med Bodil Malmsten (som INTE var någon låtsaskompis). Några år senare var jag tvungen att kryssa mellan kanalerna för att slippa alla som ville bli mina lekkamrater. Och de fortsätter att tränga sig på!

Det blir bara allt svårare att kryssa mellan TV-programmens fyllsnack och tomflabb som (om man är på rätt humör) KAN vara kul nån gång, men bara om man själv är med i leken, inte som åskådare – än mindre BETALANDE sådan! Så fort jag ser de blänkande ansiktena med viftande fingerspret så stänger jag av ljudet och byter kanal. (Fördomar – jag?) Fast det händer att jag inte hunnit stänga av innan jag hört vad de säger – och att det ibland visar sig vara värt att lyssna på. Men varför försöker man så ihärdigt dölja det?

Fortsätt läsa ”Orättvisa tankar kring tillgjorda låtsaskompisar”

Det är inte alltid lika roligt att vara på landet…

Vi tänkte möta våren i Bohuslän. Just nu funkar det inte lika bra som vanligt med tåget, eftersom förbindelsen mellan Göteborg och vår hållplats är avstängd ända till våren 27 (preliminärt). Det blev byte både i Herrljunga och Uddevalla, med perrongbyte = hiss ner och hiss upp, med väskor och kryckor. Sista snutten fick vi åka skoltåg, och efter en stunds väntan kom även den avslutande skolbussen. Vi kände oss som barn på nytt – inte.

Äntligen framme!

Tydligen hade det blåst (ännu) mer än vanligt, för när vi nalkades huset såg vi att ett antal takpannor blåst ner. Men det var bara de yttersta, så det går att fixa, säger maken. Men det skulle bli värre.

Fortsätt läsa ”Det är inte alltid lika roligt att vara på landet…”

Gråstarr på båda ögonen – och BÄTTRE syn än nånsin! Det var oväntat.

Bild från Pixabay

Mina ögon har jag alltid varit väldigt rädd om – särskilt det högra, för det är mest det jag använder. Det vänstra kopplade hjärnan aldrig på, eftersom det var översynt, medan det andra (då) var perfekt. Nu ser jag att det kallas Amblyopi, ”lazy eye”, eller svagsynthet (nej, INTE svagsinthet!), och jag borde förstås som barn ha fått lapp för det starka ögat för att tvingas använda det svaga, men har ett vagt minne av att någon sa att det inte behövdes: ”Hon ser ju så bra med det andra.”

Men i tolvårsåldern frågade en ögonläkare argt(?): ”Har du tänkt på att om det händer något med ditt högra öga är du blind?” – och skrämde mig så att jag satte igång att träna det svaga ögat. Först senare fick jag veta att det var alldeles för sent, men då hade jag redan lyckats få igång det, även om det inte samarbetade med det andra: Tredimensionellt seende – vad är det? liksom.

Fortsätt läsa ”Gråstarr på båda ögonen – och BÄTTRE syn än nånsin! Det var oväntat.”

Stambytesstrapatser del 2: väntat och oväntat

Stambytarens kontaktperson lät klart bekymrad när jag meddelade att vi på grund av ett viktigt läkarbesök var tvungna att komma hem en dag innan stambytet skulle vara officiellt avslutat, och när vi öppnade ytterdörren förstod jag varför. Senare skulle det visa sig att en del förväntade problem aldrig uppstod, medan andra dök upp helt oväntat.

Vi hade ju inte bara bytt element och rör, utan även leverantör av internet och TV samt portkod, och fruktade att vid vår återkomst vara utan inte bara toa utan även TV och nät – kanske inte ens komma in genom porten. Den nya portkoden hade lämnats i brevlådan – och låg mycket riktigt tillsammans med den övriga posten under badkaret(!) i hallen. Men där stod också att den gamla skulle gälla november ut, och i verkligheten visade det sig att porten var kod-lös, åtminstone så länge stambytet pågick.

Fortsätt läsa ”Stambytesstrapatser del 2: väntat och oväntat”

Stambytesstrapatser del 1: flyktresor


Det var faktiskt inte mer än 9 år sen vi gjorde om vårt badrum men nu var det dags igen. Det har aldrig varit vår idé: 2016 lossnade kaklet från väggarna när grannen borrade, i år hade vår bostadsförening så omfattande vattenskador (inte hos oss, dock!) att det blev svårt att få ett försäkringsbolag att ställa upp. Huset är byggt 1978, så det var hursomhelst dags om några år.

En tanke slår mig: När vårt badrum byggdes om var vi förvånade över att föreningen inte krävde – eller ens rekommenderade – en oberoende besiktningsman. Vi skaffade själva en, via försäkringsbolaget, men jag kan tänka mig att det är frestande att välja en billig lösning för ett så dyrbart jobb – och kanske spara in på ”icke-måsten”, som besiktningsman. Kan det ha något samband med de omfattande vattenskadorna? Bara en tanke.

När vi nu ändå skulle göra stambyte passade man på att även byta värmesystem, portkod, TV- och internetleverantör. Så tillvaron har varit är lite rörig det här året – åtminstone från maj till jul!

Fortsätt läsa ”Stambytesstrapatser del 1: flyktresor”

Om man bara följer rutiner och instruktioner blir allt bra – eller?

Min favorit i TV-serien Friends är Phoebe, den utflippade blondinen med ett brokigt förflutet som sjunger egna visor, bland annat om en illaluktande katt. Hon försörjer sig som massös och på diverse extraknäck. En gång skulle hon sälja toner, och fick veta att svaret på kundens alla frågor fanns i pärmen hon fått. Den enda fråga hon själv hade till chefen var: ”Vad är toner?” Sen var hon redo att börja jobba.

Den första kund hon ringde svarade att han inte behövde någon toner eftersom han tänkte ta livet av sig. Han var nämligen fast i ett meningslöst jobb och ingen av kollegerna visste ens om att han existerade. Och Phoebe bläddrade frenetiskt i sin pärm – utan att hitta just den invändningen.

Fortsätt läsa ”Om man bara följer rutiner och instruktioner blir allt bra – eller?”

Tänk vad mycket man INTE måste – om man tänker efter.

Några stillsamma reflektioner om de gångna helgerna, som de visas upp i media av mångahanda slag. Själv har jag aldrig firat på det sättet och inte heller sett något sånt i min närmaste omgivning. Är det bara en bild som visas upp, medan det ”vanliga livet” tuffar på ungefär som vanligt för de flesta av oss? I så fall – vad ska det vara bra för? 🤔

I julmånaden gillar jag nog mest Lucia: Vi tänder ljus i mörkret och vet att det ganska snart ska börja bli lite ljusare. Inga krav på presenter, ritualer och social samvaro (såvitt jag vet i alla fall). I ljusens sken kan man dricka glögg och äta pepparkakor, lyssna på luciasånger och kanske se ett luciatåg. Men julen nalkas…

Fortsätt läsa ”Tänk vad mycket man INTE måste – om man tänker efter.”

Några VINTERBILDER

🎄🕯️🕯️🕯️🕯️Först den vanliga JULbilden med det gamla fina jultornet! Under åren har en trumpetande ängel försvunnit och fått en lite annorlunda ersättare, annars är allt precis som det var från början. Det snurrar till och med – när det vill… Och så lite vinter – dvs snö. Det har vi ingen nu, men i höstas såg det ut så här från köksfönstret just när solen … Fortsätt läsa Några VINTERBILDER

Funderingar kring det här med tvärsäkerhet

Nyligen läste jag en recension av ”Kvinnor utan barn”: Författaren Sara Martinssons tidigaste minne är en insikt om att inte vilja ha barn. Nu är hon 42 år, och har skrivit en bok om varför.

Det lät ju intressant, men enligt recensionen berättar hon inte just några livshistorier, utan hävdar att ingen egentligen vill bli gravid, utan hjärntvättats till det av onda krafter i samhället: bibeln, patriarkatet och den medicinska vetenskapen som hetsar oss in i familjelivet genom att överdriva riskerna med sena graviditeter. Människan har ingen biologisk instinkt att föröka sig, bara sexdrift. Barnlängtan är bara en kulturell konstruktion.

Fortsätt läsa ”Funderingar kring det här med tvärsäkerhet”

VARNING! Vägglössvåg på väg!

I Paris är det panik – vägglöss i tunnelbanan, på bio, på flygplatser, sjukhus… och i Stockholm har lushunden Kalle hittat åtminstone spår av dem på en stol som ”har tagits om hand”. 😱 Fast vi får även lugnande besked: löss dör vid 57 grader, och SL ångtvättar tunnelbanan. Och frågan är hur mycket i Paris som är panik-rykten, för vägglössen där beter sig inte alls som alla andra. Jag vet, för jag har varit tvungen att läsa på.

Kort sammandrag av l-å-n-g text nedan: I början av maj fick jag konstiga fläckar på armen – som kom och gick och småningom började klia. Ingen salva funkade, det blev remiss till hudläkare som tog vävnadsprov. Och så kom läkaren på vårdcentralen på att det KUNDE vara vägglöss.

Det var det. Men då hade vi förlorat en månad – och generationer vägglöss hunnit födas…

UPPDATERING NEDAN: NY LÖSNING VERKAR VARA PÅ G!

Fortsätt läsa ”VARNING! Vägglössvåg på väg!”