Jag vill ha tydligare REGLER! Fast ingen får bestämma över mig! 😠

 När jag ser amerikanska filmer om farligheter av olika slag blir jag inte riktigt rädd förrän hjälten säger: ”Allt ska bli bra, jag lovar!” DÅ vet man att det är kört. För hur f-n skulle nån kunna lova det?

I dessa pandemitider innebär för mig ”den svenska modellen” att vi blir behandlade som vuxna människor som kan ta eget ansvar, efter att ha fått information av experter och ansvariga. Sammanfattningsvis ungefär:

”Detta är ett okänt virus. Ingen kan alltså veta exakt hur det kommer att bete sig. Men om vi bara håller tummarna för att det ska gå över kommer onödigt många att riskera en plågsam död. Därför agerar vi med utgångspunkt från vad vi vet om de liknande virus vi känner till. Allteftersom vi lär oss mer om detta nya kan vi justera våra råd och rekommendationer. Först i utvärderingen av pandemin kommer det att finnas facit.”

Fortsätt läsa ”Jag vill ha tydligare REGLER! Fast ingen får bestämma över mig! 😠”

Det finns rysare – och så finns det rysare… 😲

När det blev för nervpirrande att följa det amerikanska presidentvalet tog jag paus med andra rysare. Till Halloween samlade SVT gamla skräckklassiker och jag skrattade mig igenom några. När jag pratade med sonen sa han att ”Night of the living dead” från 1968 inte är så tokig. Så jag bestämde mig för att kolla.

Jag trodde den filmen innehöll mest bara vacklande levande döda och sprutande blod, och sånt intresserar mig inte. De läskiga filmer jag gillar är de där verkligheten krackelerar, tanken smyger sig på: Verkar inte de vänliga grannarna lite KONSTIGA? Inte ens sina närmaste kan man lita på… Eller sig själv.

Det var visserligen bara i början som världen såg normal ut i filmen, och det förekommer en hel del zombiewalk och läskigheter. Men man slipper det vanliga katastroffilmkonceptet: ett gäng modiga människor kämpar tillsammans mot faran, hittar kreativa lösningar, ger aldrig upp fast det verkar hopplöst.

Fortsätt läsa ”Det finns rysare – och så finns det rysare… 😲”

Hjälp: Låtsaskompisarna tränger sig på! 😱

Visserligen har jag kommit fram till (och skrivit om) att jag INTE vill bli bemött med vördnadsfull ”respekt”, utan hellre känna att jag är med ”i samma lag” som exempelvis vårdpersonal om jag eller närstående är sjuk.

Men några jävla låtsaskompisar vill jag inte ha!
Som jag också klargjort tidigare.

Tyvärr verkar de bli allt svårare att undvika. (Är vi ockuperade? 😯 ) Jag hoppar över artiklar med intima detaljer om människor jag inte känner och zappar förbi alla TV-program där ”låtsaskompisarnas” leenden är så breda och tandvita att mungiporna riskerar att mötas i nacken, så att överdelen av huvet trillar av. (Fast det kanske inte skulle märkas så mycket? tänker jag elakt. Jag blir sån ibland.)

Fortsätt läsa ”Hjälp: Låtsaskompisarna tränger sig på! 😱”

Promenad med frågor

Vi har inte gått vår vanliga runda på ett tag i höstrusket, men igår gav vi oss iväg. Och passade på att kolla in hur långt det närbelägna bygget kommit.

Många hade protesterat mot det, speciellt sen det visat sig att åtminstone ett av husen skulle bli VÄLDIGT högt. (Varför?) Då tog man bort två våningar och ”smalnade av husen upptill” enligt uppgift på Stockholmssidan.

(Möjligen var det planerat så från början: Man lägger in ett jättehögt hus och kapar det sen till den höjd man egentligen hade tänkt sig. Så tror grannarna att man tillmötesgått deras önskemål. Bara en tanke.)

Vi protesterade inte, trots att en närboende tant försökt värva oss, utan tänkte att här är vi ju vana vid högre hus än så – åtminstone på andra sidan spåret: Science Tower, Victoria Tower. (Och från vårt fönster slipper vi se eländet…)

Fortsätt läsa ”Promenad med frågor”

Det är mycket man inte begriper här i världen 🤔

Den 22 oktober tog man bort specialreglerna för 70-plussarna. Jag är en sån, och förstod inte riktigt varför man tog bort restriktionerna fast smittan ökar, men det verkar som om en del av oss kan ha varit ”alltför” försiktiga, exempelvis inte vågat gå till doktorn, och att det fanns de som led psykiskt av detta. Då tror jag mig förstå tanken.

Men sen kommer reaktionerna. Och av dem förstår jag inte mycket.

Karin Thunberg skriver: ”Det blev för tufft för 70-plussare, detta avskyvärda ord, att ta det tyngsta coronaansvaret.” och ”Så kom den stunden när vi över 70 år blev vanliga människor igen. Efter 219 dagar hopfösta i gruppen ”våra äldre” som andra måste tänka åt.”

Hon förstår visserligen att ”smittan kan ta fart där vi minst anar. Och (min fetning:) då står vi äldre där med samma förhöjda risk för att bli allvarligt sjuka. Eller dö. Våra kroppar blev inte en dag yngre för att vi slapp stigmatiseras som värnlösa, orkeslösa eller omdömeslösa. Underliggande sjukdomar bryr sig inte om myndighetsdirektiv.”

Nä, det är ju just därför vi ska vara extra försiktiga, tänker jag.

Fortsätt läsa ”Det är mycket man inte begriper här i världen 🤔”

Journalism är svårt – ibland kanske mer än annars?

Möjligen beroende på att jag är risk-gruppare, och alltså ännu mer soff-potatis än i vanliga fall, läser jag väldigt mycket om pandemins framfart (och en del om amerikanska presidentvalet). Jag börjar ofta morgonen med Omni, som kort sammanfattar nyheter och hänvisar till både svenska och utländska artiklar.

Igår skrev Omni under rubriken ”80 forskare: Farligt att tro på flockimmunitet” (citat): 

Idén om flockimmunitet mot covid-19 är en ”farlig villfarelse” som saknar stöd i vetenskapen.

Det slår 80 forskare fast i ett brev som publicerats av medicintidskriften The Lancet. Kristina Alexanderson, professor i socialförsäkring vid Karolinska institutet, är den enda svenska professorn som skrivit under brevet. Hon framhåller i en intervju med Expressen att Sveriges strategi aldrig varit att nå flockimmunitet. Det här brevet understryker vikten av det som görs i Sverige, att våra åtgärder måste bygga på vetenskaplig kunskap så långt som möjligt, säger hon.

Fortsätt läsa ”Journalism är svårt – ibland kanske mer än annars?”

Statistik, det är knepigt det – speciellt i pandemitider

För många år sen lärde jag mig så pass mycket statistik att jag insåg hur komplicerat det är. Under en pandemi blir det ännu tydligare, så nu har jag läst och försökt sammanfatta en artikel i DN : Smittspridningen ökar igen – det är skillnaderna från i våras.

Även i Sverige har alltså smittspridningen tagit fart igen. Antal bekräftade fall per dygn har faktiskt nått vårens höga nivåer. Vecka 40 (sept/okt) hade Sverige ungefär lika många bekräftade fall som vecka 15 (april).

Men läget är ändå inte jämförbart:
I april fick 423 covid-sjuka intensivvård och 114 dödsfall rapporterades på ett dygn, i oktober är motsvarande siffror 25 och noll.

Vad beror det på?
En bidragande orsak är att i april fanns många av de smittade på äldreboenden, nu är flera unga och friska, och blir (kanske) inte själva så sjuka, utan ”bara” del av den smittkedja som småningom når dem som löper större risk att dö en plågsam död.

Fortsätt läsa ”Statistik, det är knepigt det – speciellt i pandemitider”

Jag tycker INTE att det var bättre förr – men ibland kan man bli lite nostalgisk…

I TVs barndom fanns en enda kanal, som alla samlades kring hemma hos någon som hade skaffat den nya apparaten. Programmen var reklamfria och svartvita, och 1958 hette nyhetsuppläsaren i den enda kanalen Olle Björklund: en stilig karl i tweedkavaj och mustasch, ungefär som vi föreställde oss en engelsk gentleman. Han kallades Mr Aktuellt och blev allas idol.

Den 6 juli 1961 bekräftades i en ”kommuniké från Sveriges Radio” att Mr Aktuellt efter mycken uppståndelse slutligen fått sparken ”under extra ordinära förhållanden”, dvs utan sedvanlig uppsägningstid. Han hade nämligen ”larvat sig i folkparkerna” – och det fick man inte göra på SVT. På den tiden. Om jag minns rätt spelade han munspel.

Ungefär samtidigt bildades ett litet parti på kristen grund. En av de första medlemmarna var 25-årige Alf, som var son till en predikant och småningom blev partiledare, vilket han förblev i 31 år. Många av medlemmarna var religiösa tanter, och partiet har profilerat sig som ett parti som värnar äldre.

Men det var då det, nu är det andra tider! Häpp!

Fortsätt läsa ”Jag tycker INTE att det var bättre förr – men ibland kan man bli lite nostalgisk…”

Om hur det gick när K-Rauta skulle förklara sig i radio. (Spoiler: mindre bra.)

I bilen slölyssnade vi på Plånboken i P1. Småningom lystrade jag till – vad är det man säger egentligen? Är det en satir? Tyvärr inte (tror jag). 

Detta hade hänt: J hade flyttat till ett hus med stor och fin tomt, tyvärr så kuperad att gräsklippningen blev jobbig. Efter något år köpte han därför på K-Rauta en robotgräsklippare för 12 500 kr. Första året fungerade den utmärkt, men sen…

Nästa säsong fungerade maskinen en månad, sen var det stopp: Den klagade på trasig backsensor och vägrade att gå framåt. J reklamerade hos K-Rauta, som skickade klipparen på reparation, där man ”fick räkna med 5-8 veckor för reparation, eftersom det var sommar”.

(Bra att veta att man bör lämna in gräsklipparen på vintern. Fast då kan man väl inte klippa gräs? Och hur upptäcker man då att den är trasig? Frågor…frågor…)

Efter 7 veckor hämtade J ut klipparen och försökte starta den: Samma felmeddelande som förut. Han åkte tillbaka och fick beskedet att maskinen skulle skickas på reparation, ”vilket tar ca 7 veckor”. Då skulle det inte vara mycket kvar av gräsklippningssäsongen, så J bad att få häva köpet, men det gick inte.

Fortsätt läsa ”Om hur det gick när K-Rauta skulle förklara sig i radio. (Spoiler: mindre bra.)”

Om hur olika man kan uppfatta en text

Under rubriken ”Hallengren måste lösa situationen – eller avgå” skriver Britta Svensson: ”Något vaccin ska äldre inte hoppas på. Det tas helt enkelt inte fram för att fungera på oss. Det är veckans nyhet som inte ens blev en rubrik.”

Hon hänvisar till en artikel i Läkartidningen där infektionsexperten Anders Sönnerborg säger att de studier man hittills gjort inte har inkluderat äldre personer, så även om ett vaccin visar sig ha skyddande effekt hos yngre är det inte säkert att det går att överföra på äldre. Och det här viruset kommer vi att få leva med under många, många år. Förre stadsepidemiologen Johan Giesecke har också sagt att alla vacciner tar sämre på äldre människor, eftersom vårt immunförsvar fungerar sämre ju äldre vi blir.

Svenssons kommentar: Detta borde ge stora rubriker. Alltså behöver det byggas upp en mer smittsäker infrastruktur där 70+ kan fungera. Ministern får 18 dagar på sig att fixa det.

Det är inte utan att jag blev lite nervös, eftersom både jag och min man är 70/80plussare och gärna vill leva ett tag till. Så jag läste samma artikel i Läkartidningen. Det ÄR samma artikel (jag följde länken), men jag uppfattar den helt annorlunda.

Fortsätt läsa ”Om hur olika man kan uppfatta en text”