När USAs republikaner försöker gå åt två håll samtidigt 😵

Jag trodde att ”Trump-tiden” skulle ta slut när han förlorade valet, och att man sen skulle få lite insideinfo om hur det gick till i Vita huset. Men så här mycket inside-info? Och tror verkligen fler än Trump att han aldrig förlorade valet?

Även i USAs kongress finns anhängare till QAnon – de som säger att Donald Trump leder en hemlig kamp mot ett internationellt nätverk av satanistiska pedofiler, som styrt USA i decennier.

Den kanske mest hängivna av dem, Marjorie Taylor Greene, har även gillat ett Facebookförslag om att ”sätta en kula i huvudet” på talmannen Nancy Pelosi och ifrågasatt om skolskjutningarna verkligen ägt rum. David Hogg är en överlevare från skjutningen i Parkland, där 17 personer dog och 15 skadades. Honom har Greene kallat ”lille Hitler” och själv filmat hur hon följer efter honom på gatan och anklagar honom för att få betalt för att ”spela sin roll”. Här finns flera av Greenes många konspirationsteorier. Ändå ville republikanerna inte ens avlägsna henne från utbildnings(!)- och budgetkommittén. Men det gjorde demokraterna.

Fortsätt läsa ”När USAs republikaner försöker gå åt två håll samtidigt 😵”

NYFIKEN PÅ: Pandemier, vacciner, immunitet och sånt

Med spänning följer jag hur vi lär oss alltmer om det nya viruset, många frågor blir det. Fast en del visste vi väl redan?

– Får jag leva som vanligt så fort jag är vaccinerad?
– Nää, inte riktigt…
Va F-N?! 🤬

Såvitt jag vet finns det inget vaccin som ger omedelbart och hundraprocentigt skydd. På 1177 kan man läsa om hur vaccin fungerar. Efter vaccinering börjar kroppens immunförsvar tillverka antikroppar mot just den sjukdom man vaccinerats mot. Det kan ta några veckor innan kroppens immunförsvar har hunnit arbeta klart, när två sprutor behövs räknar man med 1-2 veckor efter den andra sprutan.

Eftersom inget vaccin skyddar hundraprocentigt så finns även efter vaccinering en liiiten risk att bli smittad (och kanske smitta) men man blir inte särskilt sjuk.

För en del av de sjukdomar vi brukar vaccinera oss mot räcker det med en spruta i livet, medan exempelvis influensaviruset kommer med en ny variant varje år – säsongsinfluensan. De nya covid-vaccinerna har ju inte funnits så länge att man kan veta exakt hur länge de skyddar. Men om de allra flesta är vaccinerade kan sjukdomen inte sprida sig, och då skyddas även de som av någon anledning inte kan (eller hunnit) vaccinera sig. Bra, va?

Fortsätt läsa ”NYFIKEN PÅ: Pandemier, vacciner, immunitet och sånt”

”Trust the Plan!” sa QAnon. Det gick så där.

Den 6 januari 2021 var det dags för ytterligare en stor demonstration av Trumpanhängare. Efter eldande tal stormade en del av demonstranterna Kapitolium i ett försök att hindra kongressen att formellt bekräfta Bidens seger i presidentvalet. Fem personer dog, och över hundra skadades. Nyhetskanalen CNBC har gjort en sammanfattning av vad som hände:

Det är lätt att identifiera intränglingarna, eftersom de flitigt filmade sig själva och varandra – tydligen övertygade om att de hade all rätt att vara där: ”Vi är här på presidentens uppdrag!” Över 140 000 tips har kommit in till FBI, 130 personer är hittills åtalade och flera är på gång. Det är en brokig skara, där ”vanliga” demonstranter blandas med symboler och flaggor från våldsamma organisationer.

Oath keepers är en milis av militärer och poliser, som ”försvarar konstitutionen” – även mot den egna regeringen. Mot regeringen är även välbeväpnade Three Percenters, som anser att endast 3% av amerikanerna slogs i 1700-talets frihetskrig. White power är för vit makt, liksom Proud Boys, till vilka Trump skickade hälsningen ”Stand back and stand by” (=Var beredda!) när han ombads fördöma dem – ett budskap de förstås tryckt på sina tröjor.

Fortsätt läsa ””Trust the Plan!” sa QAnon. Det gick så där.”

Wikipedia, wikis och vi

Den 15 januari fyllde Wikipedia 20 år. En pensionerad kompis jobbar som Wikipediaredaktör och har berättat att han har fått en utbildning och har regelbundna möten med andra redaktörer. Det ställs tydliga krav på en godkänd artikel: Det räcker inte att man själv tycker ämnet är intressant, det måste vara relevant, och artikeln måste innehålla seriösa referenser. Enligt instruktionerna bör källhänvisningen:

  • ”vara så detaljerad att läsaren kan hitta källan. Använd trovärdiga källor som är publicerade, exempelvis böcker, tidskrifter och organisationers webbsidor som är författade av neutrala experter. Information som inte är källbelagd eller har en icke trovärdig källa, kan komma att raderas av andra användare.”

Jag kan intyga att rättelserna fungerar – även om jag inte alltid håller med om resultatet. 1999 jobbade jag som marknadsassistent vid en bolagssammanslagning, och det nya företagsnamnet diskuterades mycket. Till slut bestämde man sig för ”Acreo”, för att komma bland de första i listor och kataloger (mycket viktigt på den tiden!)

Fortsätt läsa ”Wikipedia, wikis och vi”

”Om personen du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat” /Nalle Puh

Med skräckblandad fascination följer jag i realtid en människas sönderfall. Det är precis som i en del av de psykologiska thrillers jag gillar att läsa.

Den 3 november var det presidentval i USA, republikanen Donald Trump förlorade klart mot demokraten Joe Biden, som fick 306 elektorsröster och 6-7 miljoner väljarröster än Trump. (I det ganska krångliga amerikanska valsystemet räcker det med 270 elektorsröster.)

Omedelbart efter valet brukar den avgående presidenten gratulera den blivande, varefter man samverkar för en smidig övergång fram till det officiella ”vaktombytet” den 20 januari. Så blev det inte denna gång: Hittills har 60 stämningar från Trump avfärdats av faktakontrollanter, val-säkerhetsexperter och domstolar.

Strax efter valet erkändeTrump privat att han förlorat, även om han officiellt ville visa att han fortfarande kämpade, eftersom han ville behålla sina fans medan han funderade på sin framtid: ställa upp i nästa presidentval? starta egen TV-kanal?

Men allteftersom tiden gått verkar Trump själv ha köpt historien om att valet var ”stulet”.

Fortsätt läsa ””Om personen du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat” /Nalle Puh”

Om konspirationsteorier av mångahanda slag

Jag börjar se konspirationsteorier vart jag ser. (Det kan väl aldrig bero på mig? 😨) I pandemin är en del övertygade om att viruset (liksom mycket annat) orsakas av 5G medan somliga fransmän hävdar att det skapats av de rika för att utrota de fattiga i världen, och enligt Trump är det förstås Kina som anfaller. Och så har vi ju alla dessa världsomspännande nätverk av olika slag som styr oss utan att vi har en aning om det. (Om de är flera kanske de tar ut varann?)

I sista delen av programmet om Vaccinkrigarna intervjuas en känd ”antivaxxare”, som ofta föreläser i Sverige och har ett stort kontaktnät och många följare. När hon trodde att kameran var avstängd nämnde hon att hon också är förintelseförnekare. Hon hade nämligen sett en film och blivit övertygad om att allt vi lärt oss om Förintelsen är fel: Förintelsen och lägren har visserligen funnits (”det finns ju bildbevis”), men inte alls i den omfattning vi fått lära oss. Jag förstod inte riktigt hennes resonemang, men på något sätt verkade judarna ligga bakom(!), för ”Efter Förintelsen vågar ingen kritisera judar. Och det är ju judarna som är makteliten i världen.” Och då är vaccineringar förstås ett dolt redskap för att den hemliga judiska makteliten ska behålla sin världsdominans.

Fortsätt läsa ”Om konspirationsteorier av mångahanda slag”

Ögonblick vi minns från tiden med Trump

Politico har jämfört Trumps presidenttid med TV-serien Veep om den komiska inkompetensen hos en kvinnlig vicepresident/president och hennes administration. Tidigare Trump-medarbetare känner igen den dagliga kampen för att försöka undvika katastrofer – och misslyckas. Seriens producent förklarar att man slutat sända Veep eftersom det blev för likt verkligheten: ”Det är roligt att skriva om en galen president, men inte att leva med en.”

I ett avsnitt försöker presidenten bli omvald med hjälp av juridiska processer. Hon kräver att även sena röster ska räknas – tills hon får reda på att de sena rösterna gått till den andra kandidaten. Omgiven av nickande ja-sägare får hon ett vredesutbrott: ”STOP THE RECOUNT!” – varpå kampanjens betalda demonstranter utanför domstolen måste instrueras att snabbt byta budskap från ”Räkna varje röst!” till ”Stoppa omräkningen!”. Det är svårt att tro att avsnittet är från 2016.

Fortsätt läsa ”Ögonblick vi minns från tiden med Trump”

När presidenten inte följer reglerna

Jag grottar ner mig i amerikanska sajter om fenomenet Trump, ännu mer fascinerande nu efter valet när man kan börja få insyn bakom kulisserna eftersom åtminstone en del republikaner försiktigt backar undan. Medan andra är stöttande eller neutrala, eftersom man behöver hans väljare. Hur länge?

Många frågor blir det. Visar Trump upp en säljande ”image” eller tror han själv på det han säger? Handlar han instinktivt i varje situation eller har han en strategi? Och hur klarar systemet en president som inte följer reglerna?

Jag läste boken av Donalds brorsdotter Mary: ”Too much and never enough – How my family created the world’s most dangerous man” (som fick mycken uppmärksamhet, även för att Donald försökte stoppa utgivningen).

Mary är psykolog och beskriver Donalds barndom och uppväxt som en förklaring till hur han blev. Modern ägnade sig mest åt döttrarna, medan de två sönerna kämpade om faderns kärlek. Fadern var (till skillnad från Donald) en framgångsrik affärsman och ville ha en arvinge till företaget han byggt upp: en självsäker, arrogant, högljudd individ med en “killer instinct”.

Fortsätt läsa ”När presidenten inte följer reglerna”

Det gäller att skrämmas ordentligt! Då blir det många klick. 😁

I FB snubblade jag över ett inlägg om att det inte är ngn idé att vaccinera sig mot covid-19 och:

”De som har viruset blir aldrig av med det, eftersom det muterar!”

Det låter ju lite kusligt. Men efter vad jag förstått var det väntat att det skulle mutera, fast troligen inte lika mycket som influensavirus, som vi måste vaccinera oss mot varje år, just på grund av mutationer.

Sen såg jag en stor rubrik i DN:Regeringens samordnare: Vi får leva med viruset under hela nästa år. 2020 går mot sitt slut, men pandemin har bara börjat.” Och kvällstidningarna hänger på. Om man klickar på: ”JUST NU: Var beredda!” i Aftonbladet kan man läsa: ”Svenskarna uppmanas att ha ”fysisk och mental beredskap” att leva med coronaviruset under hela nästa år.”

Fortsätt läsa ”Det gäller att skrämmas ordentligt! Då blir det många klick. 😁”

Vi VET ju precis hur vi borde (och inte borde) göra – men…

För något år sen var vi och hälsade på en kompis som efter köande fått flytta in med sin man på ett mycket exklusivt boende – jag tror det var seniorboende, för såvitt jag vet är de fortfarande pigga, om än 70+. Det var fina lägenheter, vackra lokaler, flerrättsmiddagar, många möjliga aktiviteter – och man skulle få bo kvar även om man själv eller partnern blev skruttig. Jag kände mig inte fullt lika exklusiv som boendet, men det var först när vi såg gympasalen som jag instinktivt ville fly. Gympasalar – BLÄH!

Jag vet hur viktigt det är att vi rör på oss, märker till och med att humöret blir bättre av det. Som barn hoppade jag både hage och hopprep (ibland dubbelhopp!), bollade tvåboll, slog kullerbytta och stod på händer mot husväggen. Jag var t o m med och spelade brännboll på gräsmattan bakom huset, fast vi egentligen inte fick det. (Möjligen därför?) Inte har jag några obehagliga minnen från gympan på lågstadiet heller, när jag gick i den gamla röda träskolan från början av 1900-talet.

Fortsätt läsa ”Vi VET ju precis hur vi borde (och inte borde) göra – men…”