Plötsligt hände det: Mitt enda välfungerande öga la av. PANIK! 😱
Jag är ju nojjigt rädd om mitt högra öga. Det andra var redan från början så dåligt att hjärnan aldrig kopplade på det: En kort glimt, sen bara flimmer.
Senare generationer har i det läget fått ”lapp för ögat”, men på min tid upptäcktes det först i skolan. Och då var det för sent att åtgärda: ”Det räcker ju med ETT fungerande öga” sa man.
Men när jag var i tidiga tonåren spände en ögonläkare ögonen i mig och sa strängt(?): ”Har du tänkt på att om det händer nånting med ditt högeröga är du så gott som blind?” Jag tror att hon egentligen var irriterad över att min lugg trillade ner i ögonen när hon skulle undersöka, men eftersom jag inte visste att det då var ALLDELES för sent började jag uppskrämt träna på egen hand: höll för det friska ögat exempelvis varje gång jag satt i T-banan. Småningom tog det allt längre tid innan flimret kom, så jag fortsatte ihärdigt.
Fortsätt läsa ”Plötsligt hände det: Mitt enda välfungerande öga la av. PANIK! 😱”



Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.